Automatisoidut työnkulut lyhentävät suunnitteluaikoja
Ramboll suunnitteli työnkulkuja, jotka voitiin skaalata, kun projektit laajenivat viidestä kahteentoista tai useampaan erikoisalueeseen. Parametrisen suunnittelumallinnuksen avulla projektitiimit voivat integroida kaikki projektin työnkulut yhdeksi digitaaliseksi alustaksi, joka automatisoi useita manuaalisia vaiheita.
Tällainen automaatio parantaa tuottavuutta, mutta luotettavien tulosten saaminen vaatii laadukasta sisältöä. Ratahankkeen uudelleenkäytettävien tiedostojen Revit-sisältökirjastossa oli kolme yksityiskohtatasoa: pieni, keskitaso ja suuri. Tiimin jäsenet saattoivat valita vaaditun tarkkuuden.
Sähköistetyn rautatien virtakaapelien suunnittelusta vastaava ajojohdintiimi on hyvä esimerkki nopeutetuista ja automatisoiduista työnkuluista. Erittäin hidas työvaihe, jossa pylväät sijoitettiin paikoilleen manuaalisesti, muuttui yhden napin painalluksen pituiseksi. Tiimi kertoo säästäneensä 440 suunnittelutuntia ja työskennelleensä 2,2 kertaa aiempaa nopeammin Revit-kirjastoa käyttämällä. ”Nyt kun meillä on todella hyvä kirjasto Revitissä, voimme rakentaa nämä ajojohtolinjat vähintään seitsemän kertaa nopeammin kuin ennen”, Smidtas sanoo.
Automaatio säästää aikaa, mutta Smidtasin mukaan tehokas viestintä on avain parempaan suunnitteluun ja parempiin tuloksiin. Eikä vain viestintä tiimin jäsenten kesken. ”Viestintä on tehokkaampaa myös Rambollin ja sen asiakkaiden välillä, Rambollin ja ohjelmistokehittäjien välillä sekä eri ohjelmistotuotteiden välillä.”
Hensetting–Østfoldbanen-hankkeessa viestintä auttoi optimoimaan suunnitteluprosessin, tehostamaan sen vaiheita sekä saamaan asiakkaat mukaan työnkulkuun aikaisemmin. ”Tässä projektissa ei ole keskeistä puhua ajan säästämisestä”, Smidtas sanoo. ”Sen sijaan haluamme korostaa, että nyt voimme tarjota asiakkaillemme parempaa laatua samassa ajassa.”