Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
Sosiaalisen kanssakäymisen vähennyttyä ja kotona vietetyn ajan lisäännyttyä viihteen kysyntä ei ole hävinnyt – se on päinvastoin lisääntynyt huimasti. Koska ihmisillä kaikkialla maailmassa on nyt enemmän aikaa käytettävissään, he ovat kiinnostuneita uusista tarinoista, uusista tyylilajeista ja jännittävistä elämyksistä. Näissä olosuhteissa palkittu LAIKA-animaatiostudio erottuu muista kiehtovine tuotantoineen ja ainutlaatuisine käsityöhön perustuvine animaatioineen. Yhtiö hyödyntää fyysisen ja digitaalisen maailman yhdistäviä edistyneitä tekniikoita voidakseen koordinoida paremmin aikataulujaan sekä useita vuosia kestäviä ja tuhansia otoksia käsittäviä tuotantojaan, joissa on mukana satoja luovan työn tekijöitä.
Suurin osa animaatiostudioista luottaa nykyään täysin digitaalisiin erikoistehosteisiin ja käyttää ohjelmistoja niin esituotannossa, suunnittelutyössä, luurankomallien luonnissa kuin varsinaisessa hahmojen animoinnissakin. Kaukana Hollywoodista Oregonin Portlandissa sijaitsevalla LAIKA-studiolla on kuitenkin erityinen arvostus käsityönä tehtävää stop motion -animaatiota kohtaan. Yritys tunnetaan Oscar-ehdokkaiksi nimetyistä elokuvistaanHuippujengi Himalajalla, Kubo ja samuraiseikkailu, Boksitrollit, ParaNorman sekä Coraline ja toinen todellisuus.
”Stop motion on yksi varhaisimmista elokuvatekniikoista”, sanoo LAIKAn erikoistehostevastaava Steve Emerson. ”Siinä käytetään todellisia fyysisiä lavasteita ja todellisia nukkeja, joita liikutetaan hyvin hienovaraisesti useita yksittäisiä otoksia varten. Ja kaikki kuvataan kameralla.” Kun still-kuvat toistetaan peräkkäin, kuvat muodostavat animoidun tarinan, jonka elävyyttä on vaikea saavuttaa digitaalisesti.
”Se on taianomainen taidemuoto, mutta myös hyvin tekninen ja äärettömän hidas menetelmä”, Emerson sanoo. ”Jokainen kuva vaatii erittäin paljon suunnittelua ja työtä. Sen vuoksi käytämme tuotannoissamme myös CGI-grafiikkaa – näin voimme hyödyntää molempien maailmojen parhaat puolet.”
Tuotanto alkaa tietysti nukeista: ”Ensin luomme paperille 2D-kuvia”, Emerson sanoo. ”Sen jälkeen hahmo muunnetaan digitaaliseksi Mayan avulla.” ”Kun ohjaaja on hyväksynyt hahmon, se luovutetaan luurankotiimille, joka luo nuken rungoksi luurangon. Luurangon avulla animaattorit voivat liikuttaa nukkea ja asettaa sen oikeaan asentoon kutakin erillistä kuvaa varten. Inventorin avulla he etsivät kirjastostamme modulaarisia osia, joista he voivat rakentaa luurangon luut ja nivelet. Voi myös olla tarpeen mukauttaa osia tai luoda kokonaan uusia osia.”
”Yleensä monet luurangon osat ovat modulaaristen ja mukautettujen osien yhdistelmiä”, Emerson jatkaa. ”Sitten joku juottaa nämä osat yhteen luurangoksi ja pukee luurangon mukavaan silikonikuoreen, jotta nukke toimii kuvattaessa optimaalisesti.” Siitä hetkestä, kun ohjaaja hyväksyy digitaalisen hahmon, nuken valmistus kestää noin yhdeksän kuukautta siihen, että tuloksena on valmis nukke, jonka avulla animaation kuvaaminen voidaan aloittaa.
Vuonna 2009 valmistuneessa elokuvassaan Coraline ja toinen todellisuus LAIKA käytti ensimmäistä kertaa 3D-tulostusta elokuvan hahmojen ilmeiden luontiin. Kun nämä useat yksittäiset kasvot asetetaan nukeille peräkkäisissä kuvissa, hahmoihin saadaan stop motion -animointiprosessin tuloksena erityistä elävyyttä. ”Luomme Mayan avulla tuhansia erilaisia ilmeitä”, Emerson sanoo. ”Näin animaattorimme voivat renderöinnin asemesta vain painaa Tulosta-painiketta.” Kun tarvitaan uusi ilme, tämän mukautetun valmistusprosessin avulla animaattorit voivat luoda uudet kasvot päivässä. Vuoden 2019 Huippujengi Himalajalla -elokuvaa varten LAIKA teki yli 100 000 yksilöllistä ilmettä 3D-tulostamalla.
Äärimmäisen yksityiskohtaisten nukkejen ja lavasteiden käsityönä luonnin lisäksi visuaalisten erikoistehosteiden tiimi luo ne virtuaalisesti. Erikoistehosteet suunnitellaan yhteistyössä fyysiset hahmot suunnitelleiden henkilöiden kanssa, jotta ne vastaavat fyysisten mallien käsityölaatua. ”CGI:n avulla voimme tehdä enemmän kuin on fyysisessä maailmassa mahdollista – ja kun yhdistämme CGI:n ja stop motion -tekniikan, elokuvissamme säilyy ainutlaatuinen taiteellinen estetiikka”, Emerson sanoo.
”Käsikirjoituksen laatimisen jälkeen kuvakäsikirjoitamme, luomme animointisuunnitelman, valmistamme sekä digitaalisia että fyysisiä hahmoja ja lopulta kuvaamme kohtauksen, jossa käytämme fyysisiä hahmoja ja lavasteita”, Emerson sanoo. ”Sen jälkeen yleensä lisäämme digitaaliset elementit ja kokoamme lopullisen kuvan digitaalisesti.” LAIKA-tiimi päättää elokuvan jokaisen yksittäisen kuvan osalta, luodaanko se digitaalisesti vai käsin – ja tämä on ennen kaikkea taiteellinen valinta, jota ohjaavat tarinan vaatimukset.
Vuosien varrella LAIKA on laatinut sääntöjä koskien sitä, minkä pitäisi olla todellista ja minkä virtuaalista: ”Puhuvat ja keskeiset hahmot ovat melkein aina käsin animoituja stop motion -nukkeja”, Emerson sanoo. ”Sen sijaan kun kyseessä ei ole tarinan sankari tai sankarin välitön ympäristö, mikään ei ole varmaa. Haluamme kuvata kameralla mahdollisimman paljon. Teemme sitä siihen pisteeseen saakka, että resurssimme alkavat loppua ja vaikutus alkaa näkyä käsikirjoittajan ja ohjaajan visioissa. Tässä vaiheessa minä tulen mukaan keskusteluun – arvioidakseni erikoistehostevaihtoehtoja.”
LAIKAn tapa yhdistää fyysistä ja digitaalista elokuvantekoa tekee jokaisesta tuotannosta suuren ja monimutkaisen projektin, joka työllistää satoja luovan työn ammattilaisia ja käsittää tuhansia otoksia usean vuoden mittaisen ajanjakson ajan. Onnistuminen vaatii valtavan määrän koordinointia. ”Siinä käytämme apuna Shotgunia (englanniksi)”, Emerson sanoo. ”Otimme Shotgunin käyttöön Coraline ja toinen todellisuus -elokuvan jälkeen, ja voin nyt vain ihmetellä, miten tulimme toimeen ilman sitä. Käytimme kortteja ja korkkitauluja, Microsoft Projectia, Excel-laskentataulukoita ja lukujärjestyksiä. Tietoja oli joka paikassa. Shotgun muutti kaiken.”
LAIKA loi tehokkaan tuotantoketjun Shotgunin avulla. Se pystyi nyt seuraamaan digitaalisen ja fyysisen tuotannon tuhansia yksittäisiä osia pienestä rekvisiitasta kokonaisiin otoksiin sekä koordinoimaan kaikkien mukana olevien ihmisten työvaiheita. Studio on myös aloittanut Shotgunin Generative Scheduling -ominaisuuden käyttöönoton. Tämä aikataulutusominaisuus luo ja testaa tuotannon tarpeisiin perustuvia aikataulutusskenaarioita hyödyntäen koneoppimista. ”Koska ohjelman luomat aikataulut ovat tarkasti optimoituja, ne eivät tuhlaa sekuntiakaan kenenkään aikaa”, Emerson sanoo. Seuraavan elokuvansa suunnittelussa studio käytti tätä aikataulutusominaisuutta 60 erillisen resurssin 12 000 erillisen tehtävän aikatauluttamiseen. Ohjelma hoiti työn muutamassa minuutissa.
Emerson visioi, että tulevaisuudessa yhtiö käyttää uusia tekniikoita, kuten tekoälyä (AI), tuotannon fyysisten ja digitaalisten puolten yhdistämiseen nykyistäkin tehokkaammin. ”Käytämme melko mielikuvituksellisia luurankovirityksiä saadaksemme todella vivahteikkaita tuloksia näillä nukeillamme”, hän sanoo. ”Tulevaisuudessa voimme saada koneen tunnistamaan nämä luurangot, jotta voimme poistaa ne jälkituotannossa ja luoda matte-tehosteita tehokkaasti – uskon, että siihen suuntaan olemme matkalla. Pyrimme eliminoimaan tehtäviä, joihin luovan työn tekijät eivät varsinaisesti ole hulluina.”
Lisätty todellisuus (AR) on toinen työkalu, joka voi auttaa ylittämään nykyisiä rajoja. ”Stop motion -animoinnissa ei koskaan ole tarpeeksi nukkeja tai otoksia”, Emerson sanoo. Elokuvanteossa on tietyt aikarajat: ”Usein meidän on käytettävä kuvauksissa green screen -tekniikkaa. Lisätty todellisuus mahdollistaisi digitaalisen esityksen luonnin tällaisista otoksista, nuken asettamisen kuvaan, green screen -taustojen poistamisen ja sommitelman näyttämisen ohjaajalle tällä tavoin. Se olisi mullistava muutos.”
Suunnitellessaan tulevia elokuviaan LAIKA-tiimi pyrkii aina asettamaan tavoitteet korkealle luovalla tavalla. ”Haluamme viedä stop motion -animaatiotekniikan niin pitkälle kuin mahdollista.”, Emerson sanoo. ”Kuinka voimme tehdä animaatioistamme todella ainutlaatuisia ja visuaalisesti vielä paljon upeampia kuin mitkään aiemmin luomamme?”
Hyödyntämällä tekniikoita tuotannossaan LAIKA antaa työntekijöilleen vapauden luoda kiinnostavia tarinoita ja innostavia elämyksiä, joita yleisö kaipaa – ja samalla tehdä niistä suurempia, kiehtovampia ja mukaansatempaavampia kuin koskaan ennen.