Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
Irlannissa on runsaasti arkkitehtonisia aarteita, majesteettisista linnoista ja komeista yrjönaikaisista rakennuksista innovatiivisiin, nykyaikaisiin toimistotorneihin. On selvää, että irlantilaiset tietävät, miten rakentaa. Mutta kulttuurissa, jossa on tällaisia syvään juurtuneita rakennusperinteitä, voiko nykypäivän rakentajat oppia uusia tapoja työskennellä?
BAM Ireland on elävä todiste siitä, että he voivat. Se perustettiin vuonna 1958 Ascon Contractors -nimellä ja nimettiin BAM Contractorsiksi vuonna 2008. Yhtiö perustettiin Alankomaiden ja Irlannin yhteisenä yrityksestä, joka rakensi Irlannin Wexfordin sillan, ja tänään se on maan suurin maanrakennus- ja julkisten töiden urakoitsija. BAM Irelandilla on myös pitkä historia uusien asiakkaiden, toimialojen ja projektityyppien palvelemisestä ja uusien teknologioiden käyttämisestä.
”Viimeisten kuuden vuoden aikana olemme siirtyneet voimakkaasti rakennusalaan ja nopeuttaneet teknologian käyttöä suurella tavalla,” sanoo Digital Construction Operations Manager Michael Murphy. ”Panostamme kaiken tekemiseen paremmin, parempien asioiden tekemiseen ja uusien asioiden tekemiseen juuri nyt. Tämä on meidän mantra.”
BAM Ireland aloitti teknologian käyttöönoton toden teolla vuonna 2013. ”Irlanti oli vasta toipumassa melko rankoista ajoista silloin,” Murphy kertoo. ”Olimme juuri kokeneet suuren taantuman ja hankkeiden marginaalit olivat uskomattoman tiukat; oli vaikea voittaa urakoita. Kannoimme myös melkoisen riskin projekteissamme, joten organisaatio etsi aktiivisesti parempia tapoja työskennellä ja älykkäämpiä tapoja toimittaa rakennuksia.”
Teknologiassa yhtiö ei nähnyt vain lyhyen aikavälin etuja vaan myös pitkän aikavälin mahdollisuuksia. ”Jotain, joka todella erottaa meidät muista alallamme, on se, että olemme hyvin elinkaaritietoisia,” Murphy sanoo. ”BAM tekee usein julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuuksia (PPP), joissa hallitsemme myös varoja jopa 25 vuoden ajan”, kun otetaan huomioon käyttö- ja ylläpitovastuu julkisten varojen rakentamisen jälkeen. ”Tästä syystä on etumme mukaista käyttää uutta teknologiaa tuomaan lisäarvoa projekteihimme. Se tekee meistä todellisen innovaatiokeskuksen."
Hankeriskin minimoinnin tavoitteet ja rakentamisen optimointi ohjaavat BAM Irelandia jo varhain digitaalisen matkan aikana. ”Riskittömiä hankkeita luomalla digitaalisia kaksosia – missä voimme tehdä kenraaliharjoituksia rakennusten simuloimiseksi kaikissa mahdollisissa skenaarioissa alkaen siitä, miten ne mahdollisesti käyttäytyvät ja millaista niiden rakentaminen tiettyyn paikkaan tulee olemaan – on erittäin järkevää,” Murphy sanoo.
Mutta optimaalisen rakennusprojektin simulointi ei riittänyt. BAM tarvitsi myös todellisen rakentamisen seurantaa ja sen tekemistä koko aktiivisten projektien portfoliossa. Nykyiset työnkulut, joissa tiimit keräsivät talon tietoja paperille, tallensivat ne työpaikoille epäkäytännöllisissä tiedostoissa ja kansioissa, eivät olleet käytännöllisiä.
”Tarvitsimme keinon tarkastella projekteja ja nähdä, missä kipupisteet olivat,” sanoo teknisen kehityksen asiantuntija Simon Tritschler, joka vertaa yhtiön manuaalisia työnkulkuja vanhaan, epäjärjestyksessä olevaan latoon. ”Se on kuin kaikki vain oli tungettu latoihin vuosia ja vuosia ja vuosia; kun avaat sen oven, kaikki vain putoaa päälle.”
Digitaalisia työnkulkuja varten BAM Ireland otti käyttöön BIM 360 (englanti) ja digitaalinen siivous oli ensimmäinen askel prosessissa. ”Puhdistimme ladon ja laitoimme asiat oikeaan paikkaan,” sanoo Tritschler, jonka tiimi huomasi useita ongelmakohtia tuodessaan hankkeita BIM 360:een, mukaan lukien hankkeet, joissa oli ulkomaisia osoitteita ja asiakirjoja, jotka tarvitsivat päivitystä ja huomiota.
BIM 360:n Insight-moduulin avulla pääsee käsiksi tietoraportteihin ja koontinäyttöihin, ja yhtiö löysi ongelman: se ei ollut villit kansainväliset hankkeet tai huomiota kaipaava dokumentaatio; pikemminkin se oli digitaalisuutta vastustavat projektipäälliköt, jotka eivät keränneet tietoja rakenteellisesti. ”Tämä osoitti, että vaikka meillä oli digitaalinen prosessi, sitä ei otettu käyttöön hyvin tehokkaasti,” Tritschler kertoo, ja jatkaa, että yhtiö käytti tätä uutta näkyvyyttä digitaalisuuden eteenpäin viemiseksi pitämällä projektipäälliköitä vastuussa siitä.
Tämän jälkeen yhtiö yhdistää tarvittaessa BIM 360:ssa tallennetut tiedot malleihin Revit ja Navisworks ”Tämän tarkoituksena on päivittää mallin rakenteen tila ja integroida mallin ja todellisen maailman väliset metatiedot,” Tritschler sanoo. ”Tietojen siirtäminen tällä tavalla on saumatonta.”
Jotta hankkeen tiedot saataisiin seuraavalle tasolle, BAM Ireland kääntyi Construction IQ:n puoleen, joka soveltaa koneoppimisalgoritmeja BIM 360:n rakennustietoihin tunnistaakseen automaattisesti laatu- ja turvallisuusriskit.
Näin se toimii: työmaajohtajat käyttävät iPhonea ja iPadia tarkistaaksesi tarkistuslistat ja työmaan ongelmat BIM 360:ssa. Construction IQ soveltaa koneoppimismalleja analysoidakseen nämä tiedot automaattisesti ja ennustaakseen, mitkä ongelmat aiheuttavat eniten riskejä. Ensisijaiset kysymykset ovat esitetty Insight-koontinäytössä helposti ymmärrettävien visuaalisten hälytysten kautta.
Esimerkiksi yhdellä BAM:n hankkeista oli useita avoimia kysymyksiä, jotka ovat tyypillisiä meneillään olevalle hankkeelle. Useat laatutarkastuksissa havaitut ongelmat koskivat ikkunaliitoksia, joista puuttui vesitiivisteet. Construction IQ luokitteli oikein nämä havainnot veden tunkeutumisriskiksi ja korosti niitä suurena riskinä. ”Tämän järjestelmän kauneus on siinä, että se seuraa kaikkia projektejamme,” Tritschler sanoo. ”Se oppii, mitä pidämme riskinä. Tärkeimmät niistä tuodaan luetteloon välittömiä toimia varten, ja vähemmän tärkeät ovat alempana tärkeysjärjestyksessä.”
Jotta hankkeen tiedot saataisiin seuraavalle tasolle, BAM Ireland kääntyi Construction IQ:n puoleen, joka soveltaa koneoppimisalgoritmeja BIM 360:n rakennustietoihin tunnistaakseen automaattisesti laatu- ja turvallisuusriskit.
Näin se toimii: työmaajohtajat käyttävät iPhonea ja iPadia tarkistaaksesi tarkistuslistat ja työmaan ongelmat BIM 360:ssa. Construction IQ soveltaa koneoppimismalleja analysoidakseen nämä tiedot automaattisesti ja ennustaakseen, mitkä ongelmat aiheuttavat eniten riskejä. Ensisijaiset kysymykset ovat esitetty Insight-koontinäytössä helposti ymmärrettävien visuaalisten hälytysten kautta.
Esimerkiksi yhdellä BAM:n hankkeista oli useita avoimia kysymyksiä, jotka ovat tyypillisiä meneillään olevalle hankkeelle. Useat laatutarkastuksissa havaitut ongelmat koskivat ikkunaliitoksia, joista puuttui vesitiivisteet. Construction IQ luokitteli oikein nämä havainnot veden tunkeutumisriskiksi ja korosti niitä suurena riskinä. ”Tämän järjestelmän kauneus on siinä, että se seuraa kaikkia projektejamme,” Tritschler sanoo. ”Se oppii, mitä pidämme riskinä. Tärkeimmät niistä tuodaan luetteloon välittömiä toimia varten, ja vähemmän tärkeät ovat alempana tärkeysjärjestyksessä.”
BAM Irelandin digitaalinen matka koostuu lukuisista perustuskiviprojekteista, joista jokainen on rakennettu viimeiseksi, jotta voidaan luoda vaiheittaisen edistyksen evoluutioketju.
Ensimmäinen hanke, Schools Bundle 4 PPP, valmistui vuonna 2016 ja kattoi neljän lukion suunnittelun, rakentamisen ja jatkuvan toiminnan eri puolilla Irlantia. Seuraavassa hankkeessa, Courts Bundle PPP:ssä, BAM Ireland saattoi päätökseen seitsemän lääninoikeustalon uusimisen, laajennuksen ja uuden rakentamisen vuonna 2018, ja hoitaa rakennusten jatkuvan huollon. Nykyisiin hankkeisiin kuuluu panimokorttelin opiskelija-asuntola Corkissa, joka päättyy elokuussa 2019, ja Boland’s Quay Dublinissa, joka on merkittävä rantauudistushanke, joka sisältää upouude teknologiatoimistokampuksen ja telakan historiallisten rakennusten restauroinnin, jonka on määrä valmistua vuoden 2019 lopulla. Jokaisessa peräkkäisessä hankkeessa yhä useammat ihmiset digitoivat yhä syvempää tietoa ja resursseja BIM 360 -ympäristössä, joka huipentuu Insightin ja Construction IQ:n käyttöönottoon.
”Olemme kouluttaneet itseämme digitaalisissa prosesseissa,” Tritschler kertoo, jatkaen, että hiljainen tieto on olennainen osa muutoksenhallintaa. ”Koulujen parissa työskentelevät tiimit siirtyivät oikeustaloille, ja nämä samat ihmiset siirtyivät panimokortteliin. Se on hyvin ketterä lähestymistapa; jokaisen askeleen myötä tulemme kypsemmiksi.”
Vaikka BAM Ireland on yhä teknisen muutoksen alkuvaiheessa, nähdään jo nyt konkreettisia hyötyjä digitaalisen työnkulun ja Construction IQ:n käyttöönotosta. ”Avointen asioiden määrä on laskenut huomattavasti,” Tritschler sanoo. ”Asiat, jotka olivat jääneet huomaamatta aiemmin paperijärjestelmässä, ovat nyt seurattavissa ja voimme käsitellä niitä, jotta voimme sulkea ne pois.” Yhtiö on saavuttanut 20 % parannuksen työmaiden laadussa ja turvallisuudessa, ja 25 % kasvun työntekijöiden keskittymisessä riskialttiisiin asioihin. Nämä molemmat ovat lopputulosta parannetusta päätöksenteosta, joka puolestaan johtuu kasvaneesta ongelmien ja riskien näkyvyydestä. ”Meille terveys ja turvallisuus ovat avainasemassa,” Murphy lisää. ”Jos voimme antaa terveys- ja turvallisuusvirkailijoillemme enemmän aikaa viettää jatkuvan turvallisuuden parantamisen parissa, se on todella tärkeä asia BAM:lle.”
BAM:n panimokorttelihanke on merkittävä virstanpylväs yhtiölle, koska se on 95 % digitaalinen, mikä on tehnyt siitä paitsi tehokkaamman, myös kestävämmän. ”Kun menemme kyseisen työmaan terveys- ja turvallisuusosastolle, sen sijaan, että meillä olisi huoneellinen paperia täynnä olevia hyllyjä, meillä on nyt vain pari kansiota. Me jätämme paperille vain sen, mitä laki velvoittaa,” Tritschler sanoo. "Kaikki muu on digitaalista."
Digitaalisten työnkulkujen BAM:lle tuomat hyödyt heijastuvat voimakkaasti tuleviin projekteihin, kun Construction IQ jatkaa yhtiön tietojen käsittelyä. Tritschler ennustaa, että mitä enemmän tietoa koneoppimisalgoritmit käsittelevät, sitä parempia niistä tulee, mikä lopulta tuottaa lisää näkemyksiä ja jopa parempia päätöksiä yhtiölle.
Lopulta tiedot ja päätökset saattavat jopa ulottua koko projektin elinkaaren ajaksi – esimerkiksi tekoälyn ja koneoppimisen soveltaminen ylläpitotietoihin voisi auttaa BAM Irelandia suunnittelemaan rakennuksia, joissa pidetään mielessä pitkän aikavälin laitosten hallintaa tai ehkä koko Royal BAM Group -konsernia.
”Haluamme lopulta käyttää tätä standardoimaan BAM Groupin prosesseja niin, että joku, joka lähtee Irlannista Englannin kautta Dubaihin ja Antarktikselle käyttää samoja prosesseja, ja haluamme seurata, kuinka tehokkaita nämä prosessit ovat,” Tritschler kertoo. ”Aiomme käyttää koneoppimista keinona ymmärtää, mitä me teemme, miten teemme sen ja miten voimme tehdä sen paremmin. Se on haaveemme.”