home login search menu close-circle arrow-dropdown-up arrow-dropdown arrow-down arrow-up close hide show info jump-link play tip external fullscreen share view arrow-cta arrow-button button-dropdown button-download facebook youtube twitter tumblr pinterest instagram googleplus linkedin email blog lock pencil alert download check comments image-carousel-arrow-right show-thick image-carousel-arrow-left user-profile file-upload-drag return cta-go-arrow-circle circle circle-o circle-o-thin square square-o square-o-thin triangle triangle-o triangle-o-thin square-rounded square-rounded-o square-rounded-o-thin cta-go-arrow alert-exclamation close-thick hide-thick education-students globe-international cloud sign-in sign-out target-audience class-materials filter description key-learning pdf-file ppt-file zip-file plus-thick three-circle-triangle transcript-outline

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

PANAMAN KANAVAN

LAAJENNUS

Panaman kanavaa on kutsuttu yhdeksi nykymaailman seitsemästä ihmeestä. Kanavan avaamisesta on kulunut jo sata vuotta, mutta se on edelleen tärkeä maailmankaupan oikoreitti. Nykyään lähes puolet maailman rahtilaivoista ei kuitenkaan mahdu kulkemaan kanavan läpi.

Tänä vuonna MWH Globalin tekemä uusi suunnitelma muuttaa asian.

jaa tämä kertomus:

Näytä video uudelleen

Video: Radiant Features

 

 


VALTAVA
PROJEKTI

 

Vuonna 2009 insinööritoimisto MWH Global aloitti yhden suurimmista ja kunnianhimoisimmista rakennusprojekteista maailmassa: Panaman kanavan laajennuksen.

Uusi suunnitelma kolminkertaistaa kanavan läpi kulkevien laivojen koon. Muutos on merkittävä. Kuuden miljardin dollarin projektin on tarkoitus valmistua tänä vuonna. Projektissa käytetään 26 Eiffel-tornin verran terästä ja niin paljon betonia (190 000 tonnia), että sillä olisi voinut rakentaa ison kaupungin.

Yleiset kysymykset

 

Yleiset kysymykset

Mikä on Panaman kanava?

77 kilometriä pitkä kanava, joka yhdistää Atlantin ja Tyynenmeren

Miksi Panaman kanava rakennettiin?

Jotta tavaroita voitiin kuljettaa kahden rannikon välillä nopeasti, edullisesti ja turvallisesti

Kuka rakensi Panaman kanavan?

Kanavan rakentamista yritti ensimmäistä kertaa Ranska 1800-luvun lopulla, mutta sen rakensi lopulta Yhdysvallat vuosina 1904–1914

 

1,8 MILJARDIA DOLLARIA

KERÄTTYJEN KÄYTTÖMAKSUJEN MÄÄRÄ VUODESSA

 

140

KANAVAA KÄYTTÄVIEN KAUPPAREITTIEN LUKUMÄÄRÄ

 

YLI MILJOONA

KANAVAN LÄPI KULKENEIDEN LAIVOJEN LUKUMÄÄRÄ KANAVAN AVAAMISEN JÄLKEEN

 

8–10 TUNTIA

AIKA, JONKA KANAVAN LÄPI KULKEMINEN KESTÄÄ

HAASTE

Panaman kanava on noin 26 metriä merenpinnan yläpuolella. Se vastaa kerrostalon yhdeksättä kerrosta.

Kun laiva kulkee kanavan läpi, se siirtyy sulkuun, joka toimii kuin erittäin suuri laivahissi. Kun laiva siirtyy sulkuun, tekojärvestä pumpataan sulkuun vettä, ja se nostaa laivaa. Sen jälkeen laiva kulkee kanavan läpi, ja kanavan toisessa päässä se lasketaan takaisin alas sulkujen avulla.

Nykyajan laivat ovat erittäin suuria – jopa 300 metriä pitkiä ja 12 metriä korkeita. Niiden nostaminen ja ohjaaminen kanavan läpi ja takaisin mereen vahingoittamatta niiden ympäristöä on suunnittelu- ja rakennustekninen haaste. MWH Global oli valmis ottamaan tämän haasteen vastaan.

TYYNIMERI

GATUNIN TEKOJÄRVI
26 m / 85 jalkaa

ATLANTTI

Kuva: Panama Canal Authority

PROJEKTI

Nykyisen kanavan laajentaminen:
Leventäminen 21,3 m / 70 jalkaa
Syventäminen 5,4 m / 18 jalkaa
Pidentäminen 121 m / 400 jalkaa

 

Uuden kanavan rakentaminen, jossa on kolme uutta sulkua molemmilla puolilla

 

Gatunin tekojärven eli sulkujen pääasiallisen veden lähteen pinnan tason nostaminen

Kuva: Panama Canal Authority
Kuva: Panama Canal Authority
KILPAILU
TODELLISUUDEN KANSSA

Kuinka monta insinööriä tarvitaan muuttamaan kanavaa? Yli 400, ja kaikkien on pysyttävä aikataulussa.

Näin suuressa ja nopeatahtisessa projektissa töiden on edettävä monella rintamalla yhtä aikaa. Kaivuutöiden piti alkaa ennen kuin suunnitelmat olivat edes valmiit. Käyttämällä yhdyskuntasuunnittelu- ja rakennustietomallinnusohjelmistoa MWH Globalin työryhmä kartoitti kohteet ja teki kriittisen törmäystarkastuksen, joka esti tuhansia lisätyötuntien syntymisen ja säästi miljoonia dollareita.
 

insinööriä mukana projektissa

 

kuutiometriä maata kaivettu

 

kunkin sulun korkeus

 

kanavien syvyys

"Suurin haasteemme oli vastata korkeisiin toimivuusvaatimuksiin. Kyseessä on Panaman kanava. Virheisiin ei ollut varaa. Ja kello kävi".

– Mike Newbery, projektin johtaja, MWH Global

Illustration of boat in canal
Illustration of boat in canal

ENTISTÄ KESTÄVÄMPI TULEVAISUUS

Voiko näin massiivinen projekti olla minimalistinen?

Sen oli pakko olla. Gatunin tekojärveä ei ainoastaan hyödynnetä sulkujen toiminnassa, vaan se on myös Panaman juomaveden pääasiallinen lähde. Kanavassa käytetään paljon makeaa vettä, joten MWH Globalin oli löydettävä kulkuväylän laajentamiseen keino, joka vaatii selvästi aiempaa enemmän vettä. Samalla oli kuitenkin käytettävä selvästi aiempaa vähemmän vettä.

Miten tässä onnistuttiin?

MWH Global asensi kolme uutta, maailman suurinta vesivarastoa, joiden avulla se pystyy

KIERRÄTTÄMÄÄN 60 % SULUISSA KÄYTETYSTÄ VEDESTÄ
VÄHENTÄMÄÄN VEDEN KÄYTTÖÄ 7 %, VAIKKA UUDET SULUT OVAT 1,5 KERTAA SUUREMPIA KUIN ALKUPERÄISET SULUT
KAKSINKERTAISTAMAAN KANAVAN KAPASITEETIN JA SAMALLA LISÄÄMÄÄN VEDEN KIERRÄTYSTÄ.
Lisäksi projektista on iloa monille panamalaisille.

VALTAVA
ERO

Kun Panaman kanava rakennettiin, se muutti kaupankäynnin maailman. MWH Globalin ansiosta kanava mullistaa nyt kaupankäynnin uudelleen.

Panaman kanavan laajennus on kansainvälinen urakka, jolla on myös paikallisia vaikutuksia. On arvioitu, että Panaman talous kahdeksankertaistuu vuoteen 2025 mennessä. Vaikutukset ulottuvat kuitenkin myös Panaman ulkopuolelle.

Aiempaa isompien laivojen vuoksi tarvitaan aiempaa isompia satamia. Kun rahdin määrä kasvaa, myös työpaikkoja on tarjolla enemmän. Laivarahdin kustannukset kaikkialla laskevat ja samalla maailmanlaajuinen tuotteiden, viljan ja luonnonvarojen virta kasvaa.

Tulevaisuus vaikuttaa valoisammalta alueen ja koko maailman näkökulmasta. Muutoksen taustalla ovat suunnittelun ja teknologian yhdistäminen sekä monikansallisten organisaatioiden laaja yhteistyö. Onko tämä tulevaisuuden toimintatapa? Seuraa tapahtumia ja tutustu odotellessasi rakentamisen tulevaisuuteen.

 

Lisätietoja joistakin tuotteista, joita MWH Global käytti suunnitellessaan Panaman kanavan laajennusprojektia

 
 

Jaa tämä kertomus: